neděle 30. června 2013

"... a když bude zavřeno, nařízneme strom a vyrobíme si je!"

Krásný den!

Nejvíc nejdokonalejší scénka z mého oblíbeného seriálu a vždycky, když se někdo zmíní o javorovém sirupu, vybaví se mi zrovna "zjavorovaný" Ross.


A už víte o čem bude dnešní povídání! Jojooo, javorový sirup! Moje nejvíc nejoblíbenější a dokonalá sladkost/sladidlo/mňamka/lék na splín/špatnou náladu/špatné počasí atd. Prostě a jednoduše bez něj nežiju. (Když nevím co by, jdu oblíznout láhev.) Já vím, že pro Vás to není absolutně žádná novinka, ale co se tak podívat javorovému sirupu víc na zoubek? (A třeba si při tom přeslazeném povídání i nějaký zkazit...?)

Všude se o něm psalo, všichni s ním sladili a pekli a kašičkovali a lívancovali, takže jasně že aji já jsem podlehla! (Někdy dokážu být tak snadno ovlivnitelná...arašídové máslo...?)
V Bille jsem si koupila svoji první láhvičku za úplně mega moc peněz (taťkovy stravenky, haha), s vědomím, že absolutně netušila, do čeho jdu. Po prvním ochutnání jsem ale ničeho nelitovala! Já bych v tu chvíli totiž dokázala jen tak vypít půl láhve! (A dopadla bych jako Ross a javorové bonbony...) Ta chuť je taaaaak..... specificky výborná a slaďoučká!


A o co vůbec jde? Táááákže, teď přijde naprosto vyčerpávající povídání. (Nuda? A víte co? Kdo se tváří kysele, ten ať jde do pr... kuchyně a dá si lžičku javorového sirupu!) 
Jedná se o sirup, jež se vyrábí vařením mízy javoru sladkého (nebo černého) a současným odpařením přebytečné vody. Na výrobu 1 litru sirupu je potřeba až 40 litrů javorové mízy, což představuje produkci jednoho stromu na jeden rok! Už se ani nedivím, že je Kanada zemí javorového listu, bo aby pokryli 80% celkové celosvětové produkce (a mou spotřebu), musí mít nejspíš fakt javory na každém kroku. Šťáva z javoru obsahuje, mimo vody, sacharidy (nečekaně!), hlavně 90% sacharózy, minerály (vápník, hořčík zinek a železo), vitamín riboflavin, organické kyseliny a také antioxidanty.
Čím je sirup světlejší a řidší, tím je kvalitnější, přičemž se označuje písmenky A, B, C a D. A sirupy jsou nejkvalitnější (koho by to napadlo), vhodné jako luxusní dárek (narozeniny mám 4.9.) a určeny k přímé konzumaci. B sirupy se u nás téměř neprodávají a C sirupy jsou pro běžné užití. Nejnekvalitnější D sirupy ani nestojí za zmínku.
Pro zajímavost se javorový sirup užívá v kombinaci se sodou jako lék proti rakovině a taky může významně přispět k léčbě cukrovky 2. typu.

Tak a jsme zase o něco malinko chytřejší a za odměnu si můžeme (já určitě, haha) dát javorový bonbon.

Pokračujeme... No a když mi něco zachutná, moc zachutná, tak chci vyzkoušet všechny jeho varianty, produkty, výrobky (to by vysvětlovalo, proč mám doma 5 značek a 3 druhy arašídového másla). Takže díky Monči a jejím "Novinkám do spíže a ledničky" jsem objevila tento e-shop s javorovými produkty. Neváhala jsem ani 3 minuty (sekundy) a už objednávala jak divá. A jelikož se jedna o celkem drahou "srandu", zůstala jsem bohužel jen u javorového másla a želé. Příště chci zkusit javorový karamel (karamel...uaaaa...javorový karamel...UAAAA!!). Jo a dostala jsem zadarmo tři javorové bonbony! (Aneb když se "zjavorovat", tak pořádně!)


Javorové máslíčko se získává jednoduchým vařením 100% javorového sirupu, následným zchlazením a souvislým čeřením sirupu na máslo. A nejlepší je jen tak namazané na rozpečený kousek pečiva. Aaaaa... A nebo zamíchat do kaše... Jeeee... A nebo přímo olíznout se lžičky...prstu... Vylízávat ze sklenice... (Jsem čunče.)


Javorové želé je vyrobeno z javorového sirupu, mízy a přidáním řasy agar-agar (už všichni známe a jako šílení vyrábíme želé bonbony) a dá se použít třeba místo džemu.


Takže pokud se chcete na snídani úplně naprosto odrovnat a předávkovat cukrem, namažte si housku javorovým máslem, pak želé a ještě na závěr pokapejte javorovým sirupem. (Nějaký šílenec, co do toho půjde?? ... Challenge accepted!)

Javorový bonbon... Něco jako když deset minut oblizujete láhev od javorového sirupu... Slast.



Kdo ještě nezkusil, tak určitě musí! Ale nezapomeňte, všeho s mírou! Ať nedopadnete jako Ross...


Mějte se krásně a pozor na předávkování! (Bzzzz....)

Blondy

Odkazy na použité informace: zde a zde

8 komentářů:

  1. Zkoušela jsem jenom javorový sirup a ten miluju. Hlavně s vaflema je dokonalý. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ty mě fakt bavíš! Píšeš skvěle :D Já jsem sirup ještě žádný neměla, stydím se, závislost na arašídovém másle mi zatím bohatě stačí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji to jsem netušil, že jsem až takový joker :D
      Fakt ne? Chyba! :D Závislost na arašídovém másle je jasná věc, té už se nejspíš nezbavíme :D ale já jsem taky hrozně na sladké, takže pro mě pečivo s arašídovým máslem a javorovým želé je ... UAAAAA!!! :D

      Vymazat
  3. Mne dala trochu z javorového sirupu sesternica, ktorá pracuje v kaviarni a používajú ho tam do kávy a čajov. Neviem, či je to tým, že by mohli mať nejaký iný druh, ale mňa nejak neoslovil. Príde mi to také príkro sladké :D Keď už, radšej mám med, ten si môžem vybrať z rôznych typov ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že je doooost sladký a ne všem to musí vyhovovat :D
      To máš tak "Sto lidí, sto chutí", stejně jako s arašídovým máslem, někteří si ho totálně zamilují a některým absolutně nechutná :)
      A medík taky můžu v množství větším než malém :)

      Vymazat
  4. Javorové máslo jsem teda ještě nikde neviděla, musím po něm někde kouknout :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě též ne, až z toho e-shopu jsem si ho objednala :)

      Vymazat